10 tips:

Om overzicht te krijgen in een ontploft huishouden.

huishoud tips

 

 

 

 

 

 

 

Heb jij een hekel aan het huishouden en zie je door de bomen het bos niet meer, of door het bos de bomen..? Het enige wat jij ziet is bergen met rommel, achterstallige taken en enorm veel stof. Je weet gewoon niet meer hoe je het moet aanpakken en waar je moet beginnen. Je droomt van een opgeruimd en schoon huis maar bedenkt constant maar excuses voor jezelf om er niet aan te beginnen. Vragen zoals;  “Moet ik nu professionele hulp inschakelen?” of “moet ik familie vragen om me te helpen?” zijn vragen die kunnen zorgen voor schaamte gevoelens en uiteindelijk gebeurd er dus weer niks.

Daarom is het handig als je onderstaande tips leest zodat je niet afhankelijk bent van anderen, je je eigen tijd kunt nemen, en het lekker op jouw eigen manier kunt doen. We delen onze tips over hoe je de klus het beste aanpakt, wat je kunt doen om het daarna ook netjes te houden en vertellen we je met welke handige huishoud-tools jij tijd en werk bespaard. ‘Keep on reading’ want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd!

1. Begin!

Ondanks dat het een berg lijkt waar je tegenop kijkt, je zal zien dat als je eenmaal begint met opruimen en schoonmaken dat het snel overzicht geeft en je naar een opruimt huis toewerkt. De steeds meer geordende ruimtes in je huis zullen je snel motiveren om door te werken en om het uiteindelijk netjes te maken én te houden.

2. Maak een afspraak met jezelf en wijk er niet van af

Afspraken maken met jezelf en jezelf er aan houden is een hele belangrijke vuistregel om aan vast te houden. Plan een datum wanneer je gaat starten, (schakel desnoods hulptroepen in als je dat fijn vindt) en hou deze datum vast in de agenda. Bedenk ook wat je wilt bereiken en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt, en kijk of je misschien meerdere dagen in je agenda vrij hebt of kunt maken om afspraken met jezelf te plannen. Op deze data kun je dus niks anders plannen omdat je hier een afspraak hebt gemaakt met jezelf. Onderschat deze belangrijke afspraak niet, want het gaat je helpen om de chaos om je heen op orde te krijgen. Dus dat koffie’tje met die leuke vriendin, of dat biertje op de voetbalclub.. moet even wachten. Uiteindelijk zorgt een opgeruimd, geordend en schoon huis ook voor meer tijd voor leuke dingen dus je haalt de schade gewoon later in. First things first!

 

3. Gebruik een app of schrijf je taken op

Door je taken op te schrijven krijg je het inzichtelijk en weet je wat je moet doen. Je ziet op papier of in een app precies in welke ruimte je welke klus moet klaren.  Gebruik bijvoorbeeld de app ” Sweepie “. Hier kun je in elke ruimte in huis aangeven wat je gedaan wilt hebben en wanneer het tijd is om het klusje weer opnieuw te doen. Bijvoorbeeld;  je bed verschonen – je kunt dan instellen dat de app na 14 dagen opnieuw een reminder stuurt. Zo kun je een heel schema maken aan huishoudelijke taken die terugkeren. Precies zoals jij het wilt. Maar deze app werkt ook heel goed om in een puinhoop te beginnen en te werken naar een opgeruimd huis. Dus download de app en vink de taak af nadat je ze hebt voltooid.

schoonmaak tips

 

4. Hoe pak je het aan?

Zet voordat je met de klus begint alle nodige spullen klaar. Denk bijvoorbeeld aan; genoeg vuilniszakken, een keukentrap, raamwisser, een zeem, schoonmaakdoeken, een bezem, stoffer en blik, stofzuiger, plumeau en een emmer met een lekker sopje.

Voordat je gaat schoonmaken ruim je natuurlijk eerst op. Weet je niet waar je moet beginnen? Zing even hardop “iene miene mutte, tien pond grutten..” en kies een hoek. In de gekozen hoek maak je een start door alle spullen die op tafels, op de grond en op kasten staan op 1 centrale plek neer te zetten. Werk van boven naar beneden zodat stof naar beneden dwarrelt. Je haalt dus alle spullen van z’n plek en wanneer je het in je handen hebt stel je jezelf de vraag; “wil ik dit bewaren of kan het weg?” Hiermee maak je gelijk een verdeling tussen troepjes of goede bruikbare spullen en spullen van waarde. Vindt je dit nog een beetje te moeilijk? Geen probleem hoor, spullen uitzoeken is ook helemaal geen gemakkelijke taak. Maak het jezelf niet te moeilijk en zet het spul nog even op een twijfel plekje neer, bijvoorbeeld in een apart kratje. Zo kun je er nog even goed over nadenken en kun je het later opnieuw bekijken of iets nog mag blijven of dat het in de prullenbak moet. Dat je überhaupt nu aan opruimen bent toegekomen, dat is al een hele prestatie. Geef jezelf tussendoor ook gewoon een schouderklopje hoor want je bent goed bezig.

Door spullen op een andere centrale plek neer te zetten, bijvoorbeeld op een eettafel, zorg je dat de plek die je aan het uitmesten bent volledig leeg wordt zodat je het ook grondig kunt schoonmaken. Want dat zal behoorlijk nodig zijn.

“En dan?” .. Je begint hierna met stoffen van boven naar beneden. Gebruik een plumeau of bezem en zorgt dat het losse stof eerst weg is. Als je dit doet zorg je ervoor dat je sopje niet gelijk zwart wordt namelijk. Bij dikke lagen stof kun je natuurlijk ook altijd eerst een kruimeldief pakken. Vervolg het schoonmaken door je schoonmaakhandschoenen aan te doen en doe je natte lap of spons in het warme sopje. Hiermee reinig je de oppervlakte van je meubels grondig en zorg je tevens dat ziektekiemen geen kans meer maken. Reinig als laatste de vloer wanneer alles van de grond is. Stofzuig grondig en dweil met een natte dweil alle vlekken en stof weg, óók onder kasten en tafels. Hierna zal je huisje ook nog is lekker gaan ruiken. Wie wil dat nou niet?

Ga op deze manier alle hoeken van de ruimte door en doe dit in elke kamer van het huis. Op deze manier krijg je langzaam een opgeruimd en schoon huis.

Tip: verwacht niet van jezelf dat je je woning in 1 dag helemaal spik en span krijgt. Het is oké om elke keer wat te doen en soms duurt het gewoon langer. Dit kan doordat je spullen tegenkomt waaraan herinneringen zitten, of je bent er ineens helemaal klaar mee. Het is oké. Leg jezelf geen verwachtingen en verplichtingen op, kijk gewoon hoever je komt per keer en maak een afspraak met jezelf wanneer je weer verder gaat en wat je dan gaat doen. Je zal zien dat het dan makkelijker gaat en dat de opgave niet meer zo groot is.

 

5. Maak alles direct schoon en wacht niet

Heb je eenmaal alles glad getrokken en wil je het graag netjes houden? Dan is de beste manier dit te doen door het elke dag bij te houden. Knoei je met iets? – pak een schoonmaak doekje en veeg het weg. Heb je een volle vaatwasser? – ruim hem uit en vul het direct met vuile vaat. Stapel niks op in de gootsteen. Of bevindt jou kledingkast zich tegenwoordig in de droger? Haal alles er uit en stop het in een wasmand. Door eerst je handdoeken uit de mand te halen en die gelijk op te vouwen en in de kast te leggen heb je al een groot gedeelte van de was gevouwen. Handdoeken nemen namelijk veel ruimte in beslag dus werk die als eerste weg. Je zult zien dat je daarna nog maar een paar kledingstukken overhoudt die je zo weg vouwt.

Wacht niet totdat klusjes weglopen. Dat gebeurd namelijk niet, zijn we inmiddels wel achter. Helaas ontkomen we niet aan huishoudelijke taken, dus je moet het toch écht zelf doen. Uiteindelijk ben jij zelf degene die het allemaal toch weer moet doen. Dus dan maar beter gelijk.

 

6. Doe iedere dag iets

Je kunt door de Sweepie app te downloaden precies zien wat je dagelijkse taken zijn. Dit kan enorm handig werken want het geeft direct structuur en inzicht in wat je moet doen per dag.

Werk je liever zonder app? Loop dan gewoon de ruimtes na die je gebruikt. Heb je de keuken gebruikt om te koken? Dan haal je een doekje over het aanrechtblad, de kookplaat en de achterwand. Je vult de vaatwasser na het eten of doet de afwas en zorgt dat de eetplek schoon is. Reinig bovenop de tafel, checkt de stoelen en zuigt desnoods de vloer even snel met een steelstofzuiger. Verschoon de keukenprullenbak zodat je geen vliegjes en vieze luchtjes in huis krijgt. Als je dit dagelijks inprent in je routine dan kost het helemaal geen moeite meer. De volgende dag sta je veel relaxter op en ontbijt je veel lekkerder in een keuken en eethoek welke netjes achtergelaten is.

7. Zet je favoriete muziek aan

En geloof ons, deze werkt echt hoor! Er zijn zelfs speciale schoonmaak playlists op spottify welke voorzien zijn van up-tempo muziek mocht je geen inspiratie hebben. Muziek maakt alles leuker, zelfs een huis op orde krijgen!

Maar waar komt dit dan door? – Muziek zorgt voor de aanmaak van endorfine, oxytocine en dopamine. Deze hormonen en neurotransmitters vormen samen voor de belangrijkste geluksmakers van onze hersenen.

Probeer het maar is wanneer je een beetje down bent. Zet een lekker nummertje op, eentje waar je het normaal ook goed op doet en je zal zien dat je humeur een positieve boost krijgt. Uiteindelijk ga jij straks vrolijk dansend en zingend de wasmachine vullen, vol overgave de achterstand wasgoed weg strijken en uitgebreid stofzuigen.

10 schoonmaaktips

 

8. Bewaar het leukste voor het laatst

Als je een aantal taken te doen hebt begin dan met het minst leuke taakje. Zo begin je vol energie met de minst leuke dingen en werk je snel naar de leukste taak toe, als kers op de taart. Hou de tijd scherp in de gaten en werk met een lekker tempo. Laat jezelf niet afleiden door appjes of belletjes van vrienden, mails van collegae of televisie programma’s. Doordat je naar het leukste klusje toe werkt kun je daarna heerlijk met een voldaan gevoel neerploffen op de bank om je favoriete serie te kijken. Zonder schuldgevoelens.

 

9. Doe het samen

Door taken te verdelen kun je samen sneller door de huishoudelijke taken heen werken. Het is beter om de krachten te bundelen dan één iemand alles alleen te laten doen. Mits je samen woont natuurlijk. Het is wel zo eerlijk en daarnaast kost het ook minder moeite want je doet het tenslotte samen.

Desnoods las je op een avond even 2 uurtjes in om je samen hard te maken om alle taken in huis gedaan te krijgen. Waar je samen leeft, moet je het ook samen opruimen. Wel zo fijn.

 

10. Besteed het werk uit

Als het je echt teveel wordt kun je altijd nog kiezen om een hulp in de huishouding aan te nemen. Al is het wel fijn als je hulp bij je begint dat het enigszins “werkbaar” is. Dus een beginnetje maken met opruimen in huis is best wenselijk voordat de schoonmaakster komt. Maar goed, een werkster is een dure aangelegenheid met kosten die periodiek terug komen. In dat geval zijn er ook andere oplossingen die jou kunnen helpen.

Je kunt kiezen voor slimme apparaten zoals;

  • Een robotstofzuiger welke sommige zelfs voorzien zijn van een dweilsysteem, zo heb je in één klap twee taken uitgevoerd terwijl je niet eens thuis bent. Wow! Hoe bedoel je “makkelijk een schoon huis krijgen?!” Je hoeft immers alleen maar het knopje ‘aan’ te zetten.
  • Kies een elektrische raamwisser zodat je snel je ramen weer droog hebt na het soppen. Je hebt geen gedoe met een natte zeem die uitwringt moeten worden. Of wat denk je van die natte vloer na het ramen zemen? Wij snappen dat het niet je favoriete hobby is hoor, je blijft zo dweilen met de kraan open.
  • Of wat dacht je van een was-droog combinatie? Dit is een handig en duurzaam apparaat die het jou een beetje makkelijker maakt. Zodra de was klaar is met het wasprogramma gaat het over in een droogprogramma. Je hoeft er niet eens voor thuis te zijn om de was over te hevelen naar de condensdroger. Het scheelt je ook wat tijd om alles op te moeten hangen aan de waslijn.
  • Doe jij de afwas nog met de hand? Dan is dit misschien een mooi moment om is te kijken naar een vaatwasser. Hiermee maak je het jezelf ook echt een stukje makkelijker. De stapels vuile vaat in de wasbak verdwijnen hiermee als sneeuw voor de zon. Heb je weinig ruimte voor een vaatwasser? Weet dat er ook kleine vaatwassers te koop zijn welke amper ruimte in beslag nemen.

Je upgrade je huishouden naar een luxer bestaan, je huis wordt er ook nog is duurzamer ingericht door omdat nieuwe apparaten vernieuwde techniek en een zuiniger energielabel hebben. .. Oké, het is soms een behoorlijke investering, maar je krijgt er wel een hoop vrije tijd, én een opgeruimd & schoon huis voor terug!

hulp huishouding